Zamknij ten komunikat

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

Doradztwo Filmoteka Fotostory Moja Wieś O tym się mówi Postawy Przegląd prasy Powrót do Strony Głównej Biblioteka Poczta Kontakt Forum Atlas Inicjatyw Metoda e-VITA Szukaj
Dostęp, wiedza, zasoby, wykorzystanie, metoda e-VITA
Serwis dla osób prowadzących działalność gospodarczą
Serwis dla wiejskich organizacji społecznych
Serwis dla przyjaciół zwierząt
Dziedzictwo
Kultura, krajobraz, architektura...

SZKOLENIA ON-LINE

INTRO | Planowanie projektów | Ewaluacja projektów 
Regulamin | Multimedia | Metodyka szkolenia 
Co to jest e-learning?  |  Przykłady kursów on-line  | Sprawdź swoją gotowość do nauki

Zima, czas do szkoły!

Zima jest okresem, uważanym powszechnie za czas spowolnienia aktywności. Na wsi zamierają prace polowe. W miastach skracający się dzień również nie sprzyja nowym działaniom. Zatem jest to najlepsza pora na naukę. Nowe technologie, takie jak komputer i Internet, otworzyły nowe możliwości. Już nie trzeba wychodzić z domu, aby ukończyć studia, nauczyć się języków obcych, lub przejść kurs szydełkowania.

Czym jest e-learning?

Pod angielską nazwą e-learning ukrywają się metody edukacyjne oparte na wykorzystaniu technologii informatycznych. W kontakcie między wykładowcą a uczniem pośredniczy komputer. Zaletą szkoleń komputerowych jest ich duża elastyczność. Wykład jest przygotowany przez nauczyciela wcześniej, a uczeń podejmuje naukę w czasie dla niego najlepszym i w tempie dla niego właściwym. Treść szkolenia może być zapisana na dowolnym nośniku np. na płycie CD. Coraz częściej jest przekazywany do ucznia za pośrednictwem sieci internetowej.

Z e-learningiem spotykamy się na każdym kroku. Tego typu szkoleniami są na przykład powszechne kursy języków obcych. Całe szkolenie przygotowane jest przez trenerów w postaci multimediów (tekst, dźwięk i obraz w jednym). Następnie zostaje zapisane na płycie CD. Uczeń może uruchomić takie szkolenie u siebie w domu w dowolnym czasie. Proste kursy językowe dostępne są w tej chwili za naprawdę niską cenę.

Multimedia wymagają od ucznia samodyscypliny, nie jest on motywowany zewnętrznie. Jeśli chcemy to pracujemy, jeśli nie to przerywamy naukę. Jeżeli natrafiamy na trudności musimy sami je pokonać. Często nie mamy w trakcie szkolenia żadnego wsparcia ze strony nauczyciela. Wiedza kontrolowana jest przez proste testy, oceniane przez program komputerowy. Udział nauczyciela ograniczony jest do napisania scenariusza szkolenia, które potem jest przetworzone przez informatyków.

Inną metodą jest użycie multimediów jako wsparcia dla szkoleń tradycyjnych. Uczniowie pracują na kursach tradycyjnych, a dodatkowo mogą korzystać z pomocy komputera i Internetu. Metoda często używana na wyższych uczelniach, wobec coraz częstszego ograniczenia liczby godzin poświęconych indywidualnym tematom.

Internet daje również możliwość bardzo intensywnych kursów przy pełnym nadzorze trenera. Uczeń łączy się z platformą szkoleniową przez sieć i wykonuje kolejne zadania. Trener w pełni kontroluje postęp przyswajania wiedzy i może na bieżąco motywować uczniów. Ta technologia stała się podstawą tzw. uniwersytetów wirtualnych. Student może uczestniczyć w zajęciach gdziekolwiek jest. Wystarczy tylko komputer i dostęp do Internetu. Świetnym tego  przykładem jest Polski Uniwersytet Wirtualny (www.puw.pl).

 


Witryna tworzona i redagowana jest przez zespół Fundacji Wspomagania Wsi