Zamknij ten komunikat

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

Doradztwo Filmoteka Fotostory Moja Wieś O tym się mówi Postawy Przegląd prasy Powrót do Strony Głównej Biblioteka Poczta Kontakt Forum Atlas Inicjatyw Metoda e-VITA Szukaj
Dostęp, wiedza, zasoby, wykorzystanie, metoda e-VITA
Serwis dla osób prowadzących działalność gospodarczą
Serwis dla wiejskich organizacji społecznych
Serwis dla przyjaciół zwierząt
Dziedzictwo
Kultura, krajobraz, architektura...

SZKOLENIA ON-LINE

INTRO | Planowanie projektów | Ewaluacja projektów 
Regulamin | Multimedia | Metodyka szkolenia 
Co to jest e-learning?  |  Przykłady kursów on-line  | Sprawdź swoją gotowość do nauki

E-learning w programie e-VITA

W ramach programu e-VITA przygotowaliśmy kurs „Planowanie projektów dla lokalnych społeczności”. Szkolenie przygotowane jest w formie e-learningu, ale oparte jest na wieloletniej praktyce szkoleń prowadzonych przez Fundację Wspomagania Wsi. Dzięki tym doświadczeniom i wiedzy ekspertów ze Stowarzyszenia „Edukacja Inaczej” przygotowaliśmy intensywny dwutygodniowy kurs e-learningu. Strona informatyczna została przygotowana przez specjalistów z PUW.

W jednym kursie uczestniczy jednocześnie ok. 20-25 osób. Tego typu szkolenie nie jest łatwe ani dla uczestników, ani dla trenera. Wymaga aktywnego uczestniczenia w zajęciach przez okres dwóch tygodni. Wszystko odbywa się przy użyciu narzędzi komputerowych. 

Uczestnikami kursu są osoby aktywnie działające w środowiskach lokalnych, posiadające niewielkie doświadczenie w planowaniu projektów i pisaniu wniosków o dotacje. Kursanci muszą posiadać umiejętność obsługi komputera na poziomie podstawowym. Wymaga tego metodyka szkolenia, oparta na udziale w forum internetowym.

Szczegółowe rozwiązania dotyczące metod kursu wypracowano na podstawie doświadczeń I edycji programu e-Vita. Kurs obejmuje:

  • Dyskusje na forach tematycznych.
  • Wykonanie zadań projektowych.

Użyliśmy również narzędzi dodatkowych:

  • Forum towarzyskie – służące do prezentacji uczestników kursu i kontaktów nieformalnych.
  • Forum ogólne – do wymiany informacji dotyczących organizacji kursu.

Na forach dyskusyjnych uczestnicy identyfikują czynniki ryzyka związane z planowaniem i wdrażaniem projektów w swoich społecznościach i prezentują sposoby przeciwdziałania zagrożeniom. Wypowiedziom uczestników towarzyszą teoretyczne komentarze, formułowane przez trenera. Uczestnicy mogą korzystać z pomocy przygotowanych dla nich materiałów szkoleniowych, zarówno w formie papierowej, jak i multimedialnej. Komentarze i materiały zostały opracowane w oparciu o koncepcje psychologii społecznej: klasyczne teorie komunikacji i analizy transakcji, neurolingwistyczne programowanie, teorie atrybucji, reaktancji i inne. Wypowiedzi uczestników są oceniane przez prowadzącego pod kątem adekwatnego wykorzystania wiedzy z materiałów kursu i teoretycznych komentarzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów zgłaszanych na forach.

Na tzw. forum I uczestnicy wypracowują sposoby przeciwdziałania trudnościom związanym z różnym postrzeganiem problemów w lokalnych społecznościach i różnicom w preferowanych sposobach ich rozwiązywania. Komentarze teoretyczne i materiały kursu omawiają zjawiska psychospołeczne związane z mechanizmem decentracji interpersonalnej (różnice w spostrzeganiu sytuacji społecznych z perspektywy różnych uczestników).

Na forum II  ( w drugim tygodniu kursu) uczestnicy wypracowują rozwiązania  w zakresie zasad skutecznej współpracy lokalnej (sposoby informowania o projekcie, techniki motywowania do współpracy, zarządzania  wolontariuszami, rozwiązywania konfliktów w grupie).

W trakcie kursu uczestnicy wykonują dwa zadania projektowe. Zadanie pierwsze ma  charakter symulacyjny. Na podstawie typowego problemu małej społeczności uczestnicy planują działania, które mogą rozwiązać ten problem. Wykonanie zadania pozwala praktycznie przećwiczyć sposób opisywania trzech podstawowych elementów w metodzie projektowej: 1) problemu, 2) celu i rezultatów 3) metody działania.

W ramach drugiego zadania projektowego uczestnicy opracowują wnioski o dotacje na wybrany konkurs dotacyjny. Pozwala to na praktyczne wykorzystanie dotychczasowej wiedzy. Nadesłane projekty są oceniane przez trenera i innych uczestników.

Jacek Pietrusiak


Witryna tworzona i redagowana jest przez zespół Fundacji Wspomagania Wsi