Zamknij ten komunikat

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

Doradztwo Filmoteka Fotostory Moja Wieś O tym się mówi Postawy Przegląd prasy Powrót do Strony Głównej Biblioteka Poczta Kontakt Forum Atlas Inicjatyw Metoda e-VITA Szukaj
Dostęp, wiedza, zasoby, wykorzystanie, metoda e-VITA
Serwis dla osób prowadzących działalność gospodarczą
Serwis dla wiejskich organizacji społecznych
Serwis dla przyjaciół zwierząt
Dziedzictwo
Kultura, krajobraz, architektura...

Data utworzenia: 2012-10-08
Data modyfikacji: 2014-03-28

Crowdfunding

 

Masz pomysł na projekt? Poszukujesz alternatywnych form wsparcia finansowego, ponieważ zamierzasz zorganizować wystawę, nagrać płytę, odnowić zabytek? Być może skutecznym rozwiązaniem będzie crowdfunding.

Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding to alternatywne źródło kapitału, jedna z form/ metod fundraisingu. Nie jest to metoda powszechnie stosowana, ale staje się coraz bardziej popularna zarówno wśród osób fizycznych, jak też prawnych (przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe).

Crowdfunding to forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczności, które są wokół tych projektów zorganizowane. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem.

Crowdfunding, to określenie zwykle używane w odniesieniu do „zbiórek” prowadzonych na stworzonych w tym celu platformach internetowych, a także przy pomocy serwisów społecznościowych lub blogów.
 

Czy crowdfunding to zbiórka publiczna?

Crowdfunding nie jest formą zbiórki publicznej, co wynika zarówno z prawa, jak też przyjętych rozwiązań nieformalnych.

Zbiórki publiczne to regulowana przez prawo i administrację forma pozyskiwania środków (fundraisingu) na cele publicznie pożyteczne. W skrócie jest to forma wspierania przez społeczeństwo organizacji pozarządowych, które w zamian nie oferują świadczeń zwrotnych. Natomiast w przypadku crowdfundingu osoba zbierająca środki obiecuje w zamian dostarczyć wspierającym konkretną wartość. Może mieć ona charakter materialny (produkt, usługa, bilet wstępu, udziały w spółce) lub niematerialny (spotkanie, wstęp na zamknięty event, współudział w ciekawym wydarzeniu).

 *

Zgodnie z mechanizmem crowdfundingu osoba/ podmiot prowadzący „zbiórkę” zobowiązana jest do wynagrodzenia osób wpłacających pieniądze na rzecz projektu (w formie wcześniej ustalonej). W przypadku zbiórki publicznej wpłacający są darczyńcami i nie otrzymują nic w zamian.

Amerykańska wokalistka Amanda Palmer przeprowadziła wśród internautów zbiórkę funduszy na swoją nową płytę. W ciągu zaledwie trzydziestu dni na jej konto wpłynęło 1,2 mln dolarów. Aby osiągnąć ambitny cel, Palmer zaproponowała niecodzienne gratyfikacje. I tak, aby otrzymać nową płytę wokalistki - należało wpłacić 25 dolarów, by podziwiać jej koncert we własnym mieszkaniu - pięć tysięcy dolarów, by zjeść z artystką kolację i otrzymać portret jej autorstwa - dziesięć tysięcy dolarów.

Jaka jest procedura działań crowdfundingowych?

Nie istnieje żadna określona formalnie procedura. Zazwyczaj proces ten przebiega z uwzględnieniem takich etapów, jak:

pomysł na projekt => rejestracja w serwisie crowdfundingowym z zaznaczeniem, jakie profity będą miały osoby dokonujące wpłat na projekt => rozpowszechnianie informacji o „zbiórce” => uzbieranie określonej kwoty.

Jeśli zostanie zebrana określona przez autora projektu kwota pieniędzy, to serwis crowdfundingowy pobiera od niego procent udziałów na utrzymanie serwisu ( od 1% do nawet 8% zebranej kwoty). Za resztę zebranej kwoty można realizować projekt. Należy informować o jego postępach i przekazać obiecane profity/nagrody osobom, które wsparły finansowo przedsięwzięcie. Jeśli jednak nie uda się w określonym czasie zebrać założonej kwoty, to pieniądze wracają do ich właścicieli.

Jakie projekty można ogłaszać?

Im bardziej innowacyjny jest pomysł tym większa jest szansa, że znajdą się ludzie, którzy będą chcieli wesprzeć jego realizację. Nie ma ograniczeń tematycznych. Nie można zbierać pieniędzy na projekty o charakterze antysemickim, rasistowskim, czy szerzących przemoc itp. Jest to w zasadzie jedyne ograniczenie.

Projektem może być dowolne przedsięwzięcie o charakterze biznesowym, kulturalnym, naukowym czy społecznym. W biznesie będzie nim zarówno założenie nowej firmy, jak i rozwinięcie nowej działalności w ramach już istniejącej, realizacja konkretnego zlecenia, odnowienie parku maszynowego czy wprowadzenie na rynek nowego produktu lub usługi.

Projektami finansowanymi przez społeczności mogą być także produkcje filmowe, muzyczne, badania naukowe, tworzenie oprogramowania komputerowego bądź serwisów internetowych, organizacja imprez masowych, budowy obiektów użyteczności publicznej, czy nawet kampanie wyborcze.

Szczególnie „modne” są obecnie projekty dotyczące nowych technologii (w tym ICT).

Eric Migicovsky, wynalazca zegarka Pebble (m.in. umożliwia pisanie SMS-ów czy e-maili), zgromadził dzięki crowdfundingowi ponad 10 milionów dolarów na wcielenie w życie swojego pomysłu. Migicovsky ogłosił, że wystartuje z produkcją, jeśli zbierze 100 tys. dolarów. Tyle miał po dwóch godzinach. Minęła doba, a na koncie było ponad 800 tys. dol., trzy godziny później pękł próg miliona. Migicovsky wcześniej odwiedził niemal wszystkich potencjalnych inwestorów w Stanach i żaden z nich nie widział potencjału w jego projekcie. Potencjał dostrzegli użytkownicy zegarka. Projekt wsparło ponad 70 tys. inwestorów, którzy w zamian otrzymali zegarek Pebble.

Czy crowdfunding jest bezpieczny?

Crowdfunding opiera się przede wszystkim na zaufaniu. Zdarzają sie osoby, chcące to wykorzystać. Zdarzały się przypadki, kiedy osoby zbierające pieniądze nawet nie nosiły się z zamiarem ich zainwestowania w promowany pomysł (rekord takiej fałszywej kampanii to 150 tys. dolarów), a wprowadzony na rynek przedmiot znacząco odbiegał od tego, czym w pierwotnym założeniu miał być (przypadek spółki Fusion Garage i jej tabletu).

Gdzie szukać informacji o crowdfundingu?

Dużo informacji na temat crowdfundingu dostarcza portal Crowdfunding.pl (www.crowdfunding.pl). Serwis sam w sobie nie jest serwisem finansowania społecznościowego, ale stanowi swoiste kompendium wiedzy o finansowaniu społecznościowym. Zbiera m.in. informacje o najciekawszych projektach z całego świata, publikuje artykuły poświęcone aktualnościom w zakresie prac legislacyjnych, a także informacje o istotnych wydarzeniach, w tym planowanych szkoleniach z zakresu crowdfundingu.

Gdzie zgłaszać i wspierać projekty?

W Polsce działa kilka serwisów finansowania społecznościowego.

Są to: Siepomaga.pl (www.siepomaga.pl) - projekty charytatywne, PolakPotrafi.pl (www.polakpotrafi.pl) – projekty kreatywne, finansowanie nie udziałowe, Megatotal.pl (www.megatotal.pl) – projekty muzyczne, Besfund.com (www.beesfund.com) – różne typy projektów, w tym crowdfunding udziałowy.

Największym problemem tych serwisów jest ich mała popularność. Poza tym, niestety, brakuje oryginalnych pomysłów. W większości organizacje ograniczają się do umieszczenia w serwisie informacji o swojej działalności. Jest to błąd! Po sumach wsparć dla poszczególnych organizacji pozarządowych można łatwo stwierdzić, że najczęściej dotowane są te, które reklamują na portalu konkretne projekty, a nie same siebie.

Do najpopularniejszych serwisów crowdfundingowych na świecie należą: Kickstarter.com (www.kickstarter.com), Crowdcube.com (www.crowdcube.com) oraz Indiegogo.com (www.IndieGoGo.com).

Julia Marcell, polska wokalistka, zarejestrowała się w internetowym serwisie Sellaband. Na portalu muzycy mogą zaprezentować maksymalnie trzy utwory swojego autorstwa. O tym, co się z nimi stanie, decydują internauci. Jeśli chcą, mogą zainwestować w artystę, dotując jego album kwotą, co najmniej dziesięciu dolarów. Jeśli muzyk uzbiera 50 tys. dolarów, Sellaband umożliwia mu nagranie płyty, zapewnia jej wydanie oraz promocję. Dzięki serwisowi, w 2009 roku ukazał się debiutancki album Julii "It Might Like You".

Crowdfunding nie zna granic. Zarówno polskie organizacje, jak też osoby fizyczne prowadzą zbiórki na portalach zagranicznych. Z kolei obcokrajowcy zbierają środki za pośrednictwem polskich portali.

W 2011 roku najbardziej popularny portal finansowania społecznościowego na świecie – kickstarter.com – umożliwił finansowanie inicjatyw na kwotę ponad 99 milionów dolarów. Wartość rynku finansowania społecznościowego na całym świecie w 2011 roku została oszacowana na 1,5 miliarda dolarów i oczekuje się podwojenia tej liczby roku 2012.

Opracowała: Iwona Raszeja-Ossowska

Źródło: www.crowdfunding.pl,

Tekst ma charakter informacyjno-edukacyjny. Nie jest opinią prawną.

wersja do druku


Witryna tworzona i redagowana jest przez zespół Fundacji Wspomagania Wsi