Zamknij ten komunikat

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

Doradztwo Filmoteka Fotostory Moja Wieś O tym się mówi Postawy Przegląd prasy Powrót do Strony Głównej Biblioteka Poczta Kontakt Forum Atlas Inicjatyw Metoda e-VITA Szukaj
Dostęp, wiedza, zasoby, wykorzystanie, metoda e-VITA
Serwis dla osób prowadzących działalność gospodarczą
Serwis dla wiejskich organizacji społecznych
Serwis dla przyjaciół zwierząt
Dziedzictwo
Kultura, krajobraz, architektura...

 

Poznaję rynek, czyli ludzi, którzy kupują

Istnieje tylko jeden szef. Klient.
On może wyrzucić z firmy każdego, od prezesa w dół,
po prostu wydając pieniądze gdzie indziej.
(Sam Walton)

Jest wiele osób, które są przekonane, że mają  wspaniały  pomysł na  biznes. Tymczasem dobry pomysł to produkt lub usługa, które znajdą klientów. To oni  decydują o powodzeniu naszego przedsięwzięcia. Pomijanie tego faktu jest często przyczyną upadku firm. Interesowanie się  potrzebami klientów, sposobami ich postępowania na rynku jest podstawą  sukcesu firmy.

Potrzeby klientów
Zastanówmy się, dlaczego tak popularna stała się ostatnio  agroturystyka? Okazuje się, że najnowsza moda na świecie podnosi znaczenie terenów wiejskich. Amerykański Uniwersytet Northern w wydanym ostatnio podręczniku do marketingu wskazuje, że ludzie szukają nowych sposobów na życie. Są to między innymi:

Chęć odmiany.  Ludzie, którzy zrobili już karierę, porzucają miasta i przenoszą się do małych miejscowości i wsi. Szukają spokojnego życia, czystego powietrza i przyjaznych, otwartych sąsiadów.  Często zakładają tam małe hoteliki lub prowadzą lokalną prasę. 

W Krakowie wielką karierę robią restauracje "Chłopskie jadło". Oferują takie potrawy, jak chleb ze smalcem, twaróg ze szczypiorkiem, prażonkę z ziemniaków, jajek, kiełbasy i pieczarek. Są to proste, wiejskie dania. Odróżniają się one wyraźnie od codziennych potraw przyrządzanych w pośpiechu w kuchence mikrofalowej. Jak widzisz, panuje teraz moda i potrzeba zbliżenia się do wsi, jako miejsca bliskiego człowiekowi i naturze. Zastanów się, czy możesz wykorzystać to zainteresowanie, proponując typowo wiejskie produkty czy usługi.

Przeżycie niezwykłych przygód. Ludzie szukają odmiany i możliwości zrobienia czegoś niezwykłego. Chcą uciec od codziennych spraw i kłopotów. Dla osób zamieszkujących tereny wiejskie otwiera się możliwość sprzedaży prostych, tradycyjnych usług, jak noclegi w stodole, okazja do wydojenia krowy, upieczenia chleba w piecu czy konnej przejażdżki. Tym samym codzienne, oczywiste dla miesz-
kańca wsi czynności mogą przynosić mu dochód.

Badania w miastach holenderskich na przykład wykazały coś niewiarygodnego – większość dzieci myśli, że krowy są koloru fioletowego. Powodem były częste reklamy czekolady Milka, których głównym bohaterem była fioletowa w białe łaty krowa. Dzieci nie rozpoznają też kaczki, bo nie jest podobna do Kaczora Donalda. Dlatego pobyt na wsi daje im możliwość przekonania się o tym, jak naprawdę wyglądają zwierzęta. Mogą sprawdzić, jak wygląda rzeczywistość znana im do tej pory tylko z informacji i obrazów telewizyjnych.

Inwestowanie w siebie.  Ludzie dążą do rozwoju własnej osobowości. Chcą być traktowani inaczej niż wszyscy. To, że posiadają unikalny przedmiot lub zaznają doświadczeń niedostępnych dla innych, pomaga im odróżnić się od otoczenia. Dlatego chętnie kupują rzeczy na specjalne zamówienie. Lokalnie takim produktem może być np. sękacz czy proste drewniane krzesła.

Dbanie o zdrowie. Ludzie pragną żyć dłużej i lepiej. Zaczynają unikać palenia tytoniu, niezdrowego odżywiania się i przebywania w zanieczyszczonym powietrzu. Wieś może zaoferować zdrową żywność, czyste powietrze i przestrzeń do uprawiania różnorodnych sportów.

Odmładzanie się.  Ludzie chcą czuć się młodziej, niż są naprawdę. Wydają więcej na odzież sportową, farbują włosy i poddają się operacjom plastycznym. Zachowują się o wiele swobodniej niż wynikałoby to z ich wieku. Chętnie wyjeżdżają na pełne przygód wakacje, zapewniające duży wysiłek, mocne wrażenia i prymitywne warunki (survival). Organizatorzy takiego wypoczynku poszukują miejsc poza miastem, w najbardziej dzikich terenach. I właśnie wieś może zaoferować najwięcej takich obszarów. Dodatkowo, można stworzyć kilka możliwości zarobkowania, dostarczając usługi organizacyjne i żywieniowe.

Bardziej zainteresowanych odsyłamy do podręcznika pt. "Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola", Filip Kotler, Warszawa 1999r.

Zastanów się, czy Twoja miejscowość lub okolica daje możliwości zaspokojenia potrzeb ludzi z miasta. Sprawdź, co lubią ludzie w pobliskich miastach i zobacz, co możesz im zaoferować. A może jest coś, co zainteresuje obcokrajowców? Sprawdź, jakie gatunki zwierząt występują w Twojej okolicy. Może są to cenne okazy ptaków albo wilki, które tak wielu Holendrów, Niemców i Brytyjczyków chce podglądać i fotografować? A może jakieś produkty znajdą nabywcę za granicą? Ostatnio świetnie rozwinęła się hodowla szczurów na karmę dla egzotycznych zwierząt w zachodnich ogrodach zoologicznych. Dużą atrakcyjnością cieszą się również wyroby artystycznego rzemiosła. Może okolica obfituje w grzyby lub posiada piękny krajobraz?

Pomyśl o osobach, od których możesz się dowiedzieć, jakie potrzeby mają ludzie z Twojej wsi, pobliskich miast lub z zagranicy.  Porozmawiaj z nimi.  Nie żałuj też czasu na rozmowę z tymi, którzy są zainteresowani kupowaniem usług czy produktów.  Ilekroć jesteś w mieście wypytuj o to, czego ludziom brakuje, czego nie mogą kupić lub zrobić.

Przykład Marcina: Po obejrzeniu wielu kanap sprzedawanych w sklepach w Kielcach oraz przeprowadzeniu rozmów z kuzynem i jego sąsiadami Marcin wiedział, kim będą jego klienci i jakich kanap poszukują. Kanapy będą przeznaczone do zastosowania w małych mieszkaniach. W dzień będą służyły jako fotele, a w nocy jako łóżka. Klientom podoba się to, że kanapa  nie jest  uciążliwa  przy  rozkładaniu, sprawia wrażenie mebla solidnego i trwałego z uwagi na połączenie  tkaniny z drewnem, wykorzystana tkanina obiciowa (żakard) jest bardzo dobrej jakości i charakteryzuje się ciekawą kolorystyką. Ponadto  kanapa będzie tańsza od podobnych kanap oferowanych w sklepach.

Spróbuj Ty  odpowiedzieć na następujące pytanie:

Dlaczego ktoś miałby kupić Twój produkt, czym on będzie się wyróżniał spośród dostępnych  na rynku?

Wiek klientów

Inna ważna dla Ciebie informacja kryje się w wieku ludzi, którzy kupują produkty lub usługi. To do nich musisz dostosować swoją produkcję i sprzedaż.  Przyjmuje się 6 podstawowych grup wiekowych klientów:

  • Przedszkolna (0–6 lat)
  • Szkolna (6–14)
  • Nastolatki (15–24)
  • Dorośli w młodym wieku (25–40 lat)
  • Dorośli w średnim wieku (41–65 lat)
  • Dorośli w wieku emerytalnym (powyżej 65 lat)

W zależności od tego, które grupy przeważają, można przewidzieć jakie produkty i usługi będą popularne w ciągu najbliższych kilku lat.  Przykładowo, wzrost liczby osób w wieku emerytalnym spowoduje wzrost zapotrzebowania na usługi domów opieki społecznej, lekarstwa, porcjowaną żywność, sprzęt medyczny i opiekunów. Daje to zatem szansę na utworzenie domu opieki społecznej na wsi oraz zatrudnienie w zaopatrzeniu. Przewaga dzieci w wieku przedszkolnym da możliwość organizowania przedszkoli i sprzedaży zabawek, odzieży dziecięcej i odżywek. Nastolatki z kolei powodują powstawanie sklepów z modną odzieżą, kosmetykami oraz salonów fryzjerskich, barów i dyskotek.

Dlatego zanim zaczniesz działalność, zorientuj się, w jakim wieku są ludzie, którzy mieszkają tam, gdzie chcesz działać.

Dochody klientów

Zauważ, że klienci o niskich dochodach kupują przede wszystkim rzeczy tanie. Ci zaś, którym lepiej się powodzi chętnie kupią więcej drogich rzeczy. Małżeństwa będą mieć inne potrzeby niż osoby samotne, duże rodziny inaczej robią zakupy niż małe. Kobiety potrzebują innych rzeczy i usług niż mężczyźni. Rolnicy będą kupować co innego niż urzędnicy.

Przeprowadź kilka rozmów z osobami w różnym wieku. Zapytaj, czy chętnie kupią produkty lub usługi, które planujesz wykonywać. 

Przykład Marcina: Marcin zauważył, że przynajmniej połowa ludzi w pobliskich miastach mieszka w blokach. Ponieważ w okolicy nie ma wielkiego przemysłu ani rozwiniętego innego biznesu, ludzie nie są zbyt zamożni.  Kanapa zatem nie może być droga i powinna długo służyć.

Konkurencja

Trzeba jeszcze zorientować się, czy na terenie, na którym chcesz działać, istnieją już produkty lub usługi, o których myślisz. Zorientuj się, czy istnieją firmy o podobnym zakresie działania. Jeżeli tak, to musisz się liczyć
z konkurencją.  Zbierz informacje, jak idą interesy Twojej przyszłej konkurencji.  Jeżeli mają kłopoty, to zastanów się, czy Ty sobie poradzisz. Może masz lepszy pomysł na zrobienie interesu niż oni. Wiesz, jak lepiej zorganizować pracę lub dotrzeć do klienta. A może ludzie nie potrzebują oferowanych usług i dlatego konkurencja ma kłopoty? Sprawdź zatem, co ludzie chętnie kupują lub czego im brakuje.

Weź również pod uwagę, że Twoim klientem może być inne przedsiębiorstwo. Przykładowo Marcin kupuje obicia na kanapy w innym zakładzie. Może i ty będziesz dostarczał swoje produkty innym firmom?

Podsumowanie

Przy podejmowaniu decyzji o tym, czym się zajmować, opisz poniżej podane zagadnienia. W razie wątpliwości przeczytaj raz jeszcze ten rozdział od początku.
Obszar działania. Napisz, gdzie będziesz sprzedawał swoje wyroby lub gdzie będziesz wykonywał usługi. W Twojej wsi, w pobliskim miasteczku, w gminie, powiecie czy województwie?
Opis ludności.  Opisz teraz ludzi mieszkających na obszarze Twojego działania. W jakim są wieku, czy przeważają mężczyźni, czy kobiety? Czy ludzie są zamożni i czy przestrzegają zwyczajów i tradycji?
Opis Twoich klientów. Zastanów się, kto będzie Twoim klientem. Osoby indywidualne czy grupy, na przykład: zakłady pracy, spółdzielnie, szkoły? Ludzie młodzi czy starzy, rodziny wielodzietne czy osoby samotne i małżeństwa?
Kiedy klienci będą dokonywać zakupów?  Czy będzie się to odbywać na bieżąco, tak jak się kupuje chleb? Czy raczej okazyjnie, jak ciasto na święta i Komunię lub kwiaty na imieniny? A może sezonowo (latem, zimą), tak jak farbę do malowania ścian?
Gdzie klienci będą kupować?  Tylko u Ciebie czy także u Twojej konkurencji? Bezpośrednio u Ciebie (np. w Twoim zakładzie) czy u pośredników (np. w sklepie, do którego dostarczysz swoje produkty)? A może na miejscu u klienta, gdy np. będziesz świadczył usługi hydrauliczne?
 

Gdy już skończysz, to przeczytaj raz jeszcze to, co napisałeś. Teraz spróbuj napisać, używając nie więcej jak 30 słów, o tym, czym się będzie zajmować Twoja firma.

Przykład  Marcina: Moja firma będzie prowadzić produkcję solidnych i tanich rozkładanych kanap. Kanapy będą przeznaczone do zastosowania  w małych  mieszkaniach. W dzień będą  służyły  jako fotele, a w nocy  jako łóżka. 

Opis  Twojej  działalności:

........................................................................................................... 


 


Witryna tworzona i redagowana jest przez zespół Fundacji Wspomagania Wsi