Zamknij ten komunikat

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

Doradztwo Filmoteka Fotostory Moja Wieś O tym się mówi Postawy Przegląd prasy Powrót do Strony Głównej Biblioteka Poczta Kontakt Forum Atlas Inicjatyw Metoda e-VITA Szukaj
Dostęp, wiedza, zasoby, wykorzystanie, metoda e-VITA
Serwis dla osób prowadzących działalność gospodarczą
Serwis dla wiejskich organizacji społecznych
Serwis dla przyjaciół zwierząt
Dziedzictwo
Kultura, krajobraz, architektura...

TEMAT: ZARZĄDZANIE ŚWIETLICĄ - 2011

PYTANIE:

Witam!

Przeczytałam na Waszej stronie, że stowarzyszenie może być organem prowadzącym świetlicę wiejską. Stowarzyszenie Aktywna Wieś w [….] powstało, aby wspierać rozwój i działalność  m.in. naszej świetlicy, której właścicielem jest Gmina […]. Niestety system rozliczeń z gminą pozostawia wiele do życzenia (środki za wynajem naszej świetlicy wpływają na konto gminy i "giną"). Chcielibyśmy jako stowarzyszenie inwestować te pieniądze w rozwój świetlicy (wyposażenie, remonty), czy jest to formalnie możliwe? Na pismo, które wysłałam do gminy w związku z powyższym nie otrzymałam odpowiedzi, ponieważ nikt nie wie, czy jest możliwe. Zwracam się z gorącą prośbą o pomoc lub wskazanie kogoś, kto znajdzie prawne rozwiązanie naszego problemu, które będę mogła przedstawić w Urzędzie Gminy. Pozdrawiam,

 sołtys …….[nazwisko znane redakcji]

ODPOWIEDŹ:

Szanowna Pani,

po pierwsze musicie Państwo sprawdzić statut Waszego sołectwa, kto jest właścicielem świetlicy i na jakich zasadach może ona być wynajmowana, użyczana itd. Sołectwo to jednostka pomocnicza gminy. Świetlica należy do mienia gminy i to dlatego gmina pobiera wszystkie dochody wypracowywane w świetlicy, bez względu na to, czy społeczność lokalna inwestuje swoje środki np. w budynek, wyposażenie... - jednak te zasady powinny być gdzieś zapisane np. w uchwale Rady Gminy (warto o nią zapytać w gminie), w statucie sołectwa (jeśli był już uchwalony) itd. Moim zdaniem pierwsze rozwiązanie jest takie: uzgodnić z gminą ( w formie umowy pisemnej, zasady korzystania ze świetlicy, inwestowania, pobierania środków za wynajem i celu przeznaczenia dochodów, w ramach obowiązującego statutu sołectwa itd.).

http://www.witrynawiejska.org.pl/strona.php?p=1891&c=4441

Drugi rozwiązanie: zarządzanie świetlicą przez Wasze stowarzyszenie byłoby możliwe, gdybyście zostali prawnymi właścicielami tej świetlicy. Czy jest to możliwe? Gmina może przekazać świetlicę Stowarzyszeniu w zarząd, może ją sprzedać za symboliczną kwotę, wydzierżawić itd.. To zależy od gminy (Rady Gminy), a także od zgody Zebrania Wiejskiego. Często świetlice wiejskie są przysłowiową kulą u nogi dla gmin, więc może dla gminy będzie to też rozwiązanie. 

http://www.witrynawiejska.org.pl/strona.php?p=1891&c=4442

Nie jestem prawnikiem, a Pani pytanie wkracza w obszar prawny i może warto zwrócić się z dalszymi pytaniami do prawnika?

Można szukać przez portal: www.poradnik.ngo.pl/zapytaj

Poza tym macie do dyspozycji biura porad obywatelskich, w których porad prawnych udzielają bezpłatnie prawnicy:

http://www.zbpo.org.pl/page/pl

Serdecznie Panią pozdrawiam i życzę wytrwałości w dążeniu do celu.

 


Witryna tworzona i redagowana jest przez zespół Fundacji Wspomagania Wsi