Zamknij ten komunikat

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

Doradztwo Filmoteka Fotostory Moja Wieś O tym się mówi Postawy Przegląd prasy Powrót do Strony Głównej Biblioteka Poczta Kontakt Forum Atlas Inicjatyw Metoda e-VITA Szukaj
Dostęp, wiedza, zasoby, wykorzystanie, metoda e-VITA
Serwis dla osób prowadzących działalność gospodarczą
Serwis dla wiejskich organizacji społecznych
Serwis dla przyjaciół zwierząt
Dziedzictwo
Kultura, krajobraz, architektura...

Muzyka Odnaleziona Archiwum Muzyki Wiejskiej 2013

 

O zbiorach fundacji

Kolekcja jest tworzona od 1980 roku przez Andrzeja Bieńkowskiego. Zbiory te, oraz wszelkie inne, pozyskane w trakcie jego działalności stanowią depozyt fundacji. Archiwum zawiera nagrania audio, wideo - m.in. dokumentacje badań terenowych, nagrania, wywiady z muzykantami, śpiewaczkami a także fotografie, w tym archiwalne, dotyczące życia muzycznego wsi Polski, Ukrainy i Białorusi. Są też instrumenty wiejskie - basy, bębny, barabany, harmonie.

Od stycznia 2013 ruszyła strona Archiwum Muzyki Wiejskiej, na której znajdą się fotografie archiwalne digitalizowane w ramach projektu w 2012 roku. Zbiory są udostępniane także na stronie fundacji (filmy) oraz w publikacjach wydawnictwa Muzyka Odnaleziona.

Zbiory foto to:

1. archiwalne fotografie wiejskie / 2, 5 tys. odbitek na papierze / zbiór otwarty / 1,9 tys. zdigitalizowane w ramach projektu Archiwum Muzyki Wiejskiej, pozostałe - digitalizacja w 2013 roku

2. fotografie robione podczas nagrań i badań terenowych Andrzeja i Małgorzaty Bieńkowskich:

- 180 slajdów kolorowych z lat 1980-1981 / zbiór zamknięty

- ok 3 tys. fotografii czarno-białych (negatywy+odbitki na papierze) z lat 1980-2002 / zbiór zamknięty

- ok. 5 tys. fotografii kolorowych ( negatywy+odbitki na papierze) z lat 2002-2012 / zbiór zamknięty

- fotografie cyfrowe od roku 2005 / zbiór otwarty

Zbiory audio:

- taśmy magnetofonowe z nagrań i badań terenowych z lat 1975-1996 / ok. 400 h / zbiór zamknięty

Zbiory filmów:

- 195 h. taśm VHS z lat 1985-1997 / zbiór zamknięty / zdigitalizowane przez Andrzeja Bieńkowskiego

- 122 h. taśm Hi8 z lat 1996-2001 / zbiór zamknięty / zdigitalizowane w 2012 roku w ramach projektu Archiwum Muzyki Wiejskiej

tu opis zdigitalizowanych taśm

- 187 h. taśm DV z lat 2001- 2006 / zbiór zamknięty / digitalizacja w 2013 roku w ramach projektu Archiwum Muzyki Wiejskiej

- taśmy HDV z lat 2007-2013 / zbiór otwarty

Powstała strona www.archiwummuzykiwiejskiej.pl, która jest elementem projektu digitalizacji zbiorów, systematycznie opisujemy je, skanujemy fotografie, digitalizujemy filmy. Będzie można obejrzeć większość zbiorów fotograficznych, równolegle uzupełnimy ten obraz o dźwięki. Strona jest na początku tworzenia, prosimy o cierpliwość...

To początek planu utworzenia wirtualnego Archiwum Muzyki Wiejskiej. Chcemy skończyć ten etap w 2015 roku. Zbiory opracowujemy systematycznie, wybierając kolejność od najstarszych i najbardziej zagrożonych obiektów.

W 2013 otrzymaliśmy dofinansowanie na konynuację projektu digitalizacji i opracowania archiwum! zdigitalizujemy ok 1000 nowych fotografii, opiszemy filmy, szczegóły wkrótce na stronie internetowej...

Naszym celem jest stworzenie dostępnej on-line, interaktywnej bazy danych, zawierającej informacje o zbiorach, która pozwoli udostępnić szerzej fotografie, muzykę, filmy muzykom, badaczom tradycyjnej kultury. Jednocześnie mamy nadzieję, że AMW stanie się miejscem niezwykłej przygody dla tych, którzy interesują się kulturą wsi.

Osoby pracujące przy projekcie:

Andrzej Bieńkowski - malarz, pisarz i badacz kultury tradycyjnej, twórca kolekcji, będącej w depozycie fundacji. Zajmuje się selekcją i przygotowaniem obiektów do digitalizacji, kontrolą opisu.

Małgorzata Bieńkowska - graficzka, współtwórczyni kolekcji. Udział w projekcie digitalizacji: koordynacja działań, opracowanie graficzne, selekcja i przygotowanie obiektów do digitalizacji, kontrola opisu.

Danuta Murzynowska - wieloletnie doświadczenie przy realizacji Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona. Udział w projekcie digitalizacji - tworzenie metadanych

Joanna Potęga - wieloletnie doświadczenie przy realizacji Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona. Udział w projekcie digitalizacji - tworzenie metadanych

Joanna Bartuszek - etnolog, zajmuje się opracowywaniem kolekcji ikonograficznych, w szczególności zaś fotografii, antropologią wizualną. Udział w procesie digitalizacji: systematyka, inwentaryzacja i opis zbiorów

Katarzyna Andrzejowska - de Latour - muzyk, jeden z członków założycieli Stowarzyszenia Dom Tańca, w projekcie digitalizacji w 2012 roku zajmowała się opisem i udostępnianiem plików filmowych

Olga Baron - współpraca przy porządkowaniu zbiorów Andrzeja Bieńkowskiego, udział w projekcie digitalizacji - skanowanie fotografii

Piotr Chodnicki - informatyk, twórca bazy danych i strony internetowej AMW

Magdalena Grenda - konserwatorka, udział w projekcie - konserwacja fotografii

***

Seria Muzyka Odnaleziona

 
nr 1 – wyprzedany


 2. Czas harmonii. Pierwsi harmoniści

Polska, 1935 rok. W ciągu kilku lat harmonia stała się najważniejszym instrumentem na wiejskich weselach, zastąpiła skrzypce. To był szok! Harmoniści nie mogli nadążyć z zamówieniami. Młode pary odkładały śluby, żeby tylko zagrała na nich kapela z harmonią.

Książeczka-album jest o tych mistrzach – pierwszych wiejskich harmonistach, są zdjęcia archiwalne i fotografie z nagrań, ich muzyka jest na dołączonej płycie. Nagrania z lat 1981 - 1995

Andrzej Bieńkowski


Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-0-8
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat
40 stron, wiele fotografii, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
15 X 14 cm
Płyta CD: 28 utworów, całkowity czas trwania płyty 67 minut
Wydawca: Muzyka Odnaleziona


3. Mety grają! Kapela z Gliny

Centrum Polski. Bracia Meto, grając tylko na skrzypcach i basach, stawiali ścianę dźwięku, a zachrypły głos basisty Józefa Meto przypominał raczej blusmenów znad Missisipi niż muzykę wiejską. W tle słychać było głosy, jęki, nawoływania. Stwarzało to wrażenie wielkiego wysiłku, wezwania z dalekiego świata.

Ekspresja ich muzyki zawsze mnie poruszała. Kazimierz i Józef Meto zachowali swoją muzykę w nienaruszonym, XIX-wiecznym kształcie! Jednocześnie ich dynamika jest bliska współczesnej muzyce rokowej. Było to jeno z tych spotkań, które zadecydowało, że powstało wydawnictwo Muzyka Odnaleziona.

Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-1-5
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat
40 stron, wiele fotografii, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
15 X 14 cm
Płyta CD: 25 utworów , całkowity czas trwania płyty 70 minut  34 sekundy
Wydawca: Muzyka Odnaleziona

 
4. Koniec basów Kraśnica. Opoczyńskie

Koniec XX wieku, Wieś Kraśnica – centrum Polski. Jeszcze niedawno w tej wsi istniało 7 tradycyjnych kapel, które grały na weselach i zabawach! Dziś już nie gra nikt.
Gdzieś na strychach poniewierają się stare, zniszczone instrumenty.

Dawniej każdy przyjazd i nagrania w tych okolicach kończyły się muzyką i tańcami, na które przychodziły całe wsie. Nie panowałem nad tumultem przy nagraniach. Byłem tym zachwycony, tłum szczelnie wypełniał izbę i zaczynał tańce. Filmowałem, spychano mnie w kąt, bo przeszkadzałem. Tam poczułem smak prawdziwej euforii tańca. Za każdym moim przyjazdem przychodziło coraz mniej ludzi, aż któregoś razu nie przyszedł nikt. O muzyce z tej niezwykłej wsi jest ta płyta

Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-3-9
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat
Płyta CD: 30 utworów, całkowity czas trwania płyty 65 minut 43 sekundy
48 stron, wiele fotografii, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Wydawca: Muzyka Odnaleziona
 


5. Śpiewy Polesia. Ukraina

Ukraina, jesień 2003. Dzień krótki i te upiorne czekania na skorumpowanych granicach. Noc nas zastaje na jakiejś bocznej, połamanej drodze. Każda próba szybkości powyżej 40 km na godzinę kończy się waleniem spodem samochodu o kamienie. Późną nocą docieramy do ciemnej, tajemniczej, już pozornie śpiącej wsi. Tu mieszka Dania Czekun, jedna z najświetniejszych śpiewaczek Ukrainy. To jej śpiew spowodował, że powstała ta płyta.

Na płycie są wielogłosowe pieśni obrzędowe i weselne, śpiewane przez kobiety z obszaru od granicy z Polską do Czarnobyla – tam też robiliśmy nagrania. To kobiety są strażniczkami tradycyjnej kultury na Ukrainie. O ich śpiewach jest ta płyta

Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-4-6
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat 2003-2007
60 stron, kolorowe fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Płyta CD: 26 utworów, całkowity czas trwania płyty 59 minut 37 sekund
Wydawca: Muzyka Odnaleziona


 
6. Cztery strony Rawy. Rawa Mazowiecka

Miasteczko Rawa Mazowiecka słynęła z wielkich targów, gdzie można było sprzedać i kupić wszystko. Tam też spotykali się muzykanci ze wszystkich stron. Przyjeżdżali, żeby popisać się grą i przyjąć zamówienia na występy na weselu. Był to wspaniały tygiel kulturowy. Można było posłuchać muzykę polską i żydowską. O tym jest ta książka i płyta

Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-5-3
48 stron, kolorowe fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat 1986-2003
Płyta CD: 26 utworów, całkowity czas trwania płyty 64 minuty 20 sekund
Wydawca: Muzyka Odnaleziona

 
7. Kajocy. Wokół Kędzierskich. Radomskie

Kajocy – najbardziej tajemnicza płyta wydana w tej serii. Trafiliśmy na zapomniany obszar, gdzie ród muzyczny Kędzierskich uczył od dwustu lat okolicznych muzykantów. Na skutek tego powstała niezwykle oryginalna muzyka. Królem i nauczycielem tych skrzypków był Józef Kędzierski. To dzięki niemu usłyszeliśmy mazurki, które przypominają improwizacje jazzowe. Potrafił improwizować mazurka przez 40 minut!
Muzykanci, którzy tak grali nazywani byli Kajokami. To o nich jest ta płyta 

Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-6-0
48 stron, kolorowe fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat 1980 - 2008
Płyta CD: 14 utworów, całkowity czas trwania płyty 66 minut 53 sekundy
Wydawca: Muzyka odnaleziona


8. Jadąc przez Roztocze

Wschodnia Polska, Roztocze, przy granicy z Ukrainą. Tam królowały instrumenty dęte: flety poprzeczne, waltornie, tuby, puzony, na których grano na weselach obok skrzypiec. Mało jest takich nagrań, ale na płycie nie mogło ich zabraknąć. Kapele w takim składzie przestano zapraszać na wesela w końcu lat 1970.
Są też na płycie zespoły śpiewacze z pięknymi, obrzędowymi pieśniami, słychać w nich wpływy ukraińskie

Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-7-7
48 stron, kolorowe fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat 1985 - 2008
Płyta CD: 28 utworów, całkowity czas trwania płyty 62 minuty 4 sekundy
Wydawca: Muzyka Odnaleziona

 
9 Mazurki do wynajęcia

Jeżeli mam powiedzieć najprościej, co tą są mazurki - to pieśni i tańce białych niewolników, którymi w Polsce chłopi byli jeszcze w XIX wieku. Tak jak mazurek żaden inny taniec nie wzbudzał takiej euforii u tancerzy i transu muzykantów. Prawie każda wieś miała swoje mazurki – loga wsi z którymi się identyfikowano.
Klasyczny skład kapeli grającej mazurki to skrzypce, basy i bębenek. Grano mazurki na organkach, harmoniach, skrzypcach, nawet gwizdano... Ale w mazurkach najważniejszy był taniec i śpiew. W rytmie na 3

Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-9-1
48 stron, kolorowe fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat 1985 - 2008
Płyta CD: 30 utworów, całkowity czas trwania płyty 71 minut
Wydawca: Muzyka Odnaleziona


 
10 Mistrzowie harmonii. Triumf i porażka

Ta książka z płytą poświęcona jest harmonistom działających na wsi w Polsce po 1945 roku. Harmoniści i akordeoniści zmienili weselne obyczaje, poszerzyli repertuar, wprowadzili do gry nowe instrumenty. Ceną za to była stopniowa eliminacja tradycyjnej muzyki obrzędowej - mazurków i oberków na rzecz modnych przebojów. Rozpoczął się proces unifikacji muzyki wsi i miasta.
Podstawowy skład kapeli z lat 1950. to harmonia lub akordeon, skrzypce, saksofon lub trąbka i dżez( prosty zestaw perkusyjny). W latach 1930-1950. byliśmy potęgą w produkcji harmonii, w Polsce były setki warsztatów produkujących i naprawiających je, dziś zostało kilka. Epoka harmonii już się skończyła. Ale coś się zmienia. Młodziaki nieśmiało próbują uczyć się gry. Jest w tym też odwaga, bo nie tak dawno nazywano w środowisku młodzieżowym akordeon lub harmonie pogardliwie „kaloryfer”.
Andrzej Bieńkowski

Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
ISBN 978-83-926505-0-2
48 stron, kolorowe fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat 1981 - 2004
Płyta CD: 30 utworów, całkowity czas trwania płyty 70 minut
Wydawca: Muzyka Odnaleziona


11. Śpiewy, gwizdy, krzyki

©Muzyka Odnaleziona, Warszawa 2011
ISBN 978-83-931550-1-9
Książka z płytą CD
Płyta jest bezpłatnym dodatkiem do książki
Nagrania Andrzeja Bieńkowskiego z lat 1981-2010
68 stron, teksty utworów, fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
Płyta CD: 39 utworów, całkowity czas trwania płyty 70 minut


W mieście śpiewy wiejskie kojarzą się z grupką kobiet, które na folklorach, weselach czy majówkach pod kapliczkami monotonnie śpiewają. Tyle widzimy, jadąc z miasta na daczę przez wieś. Prawda jest bardziej złożona, śpiewano w każdej sytuacji, od narodzin do śmierci. Śpiewano z radości i rozpaczy, i z nudy, żeby się zalecać i żeby zniszczyć przeciwnika, ośmieszyć go albo rozśmieszyć. Śpiewano pieśni historyczne, dydaktyczne, religijne, miłosne i błazeńskie. Były też ballady – odpowiedniki dzisiejszych tabloidów – o strasznych zbrodniach i cudach. Dawało to pole do dużej kreatywności w wymyślaniu sposobów śpiewania. Inaczej śpiewały dziewczyny, inaczej kobiety, inaczej gospodarze, kawalerka, dzieci, no i są wreszcie tajemnicze śpiewy Dziadów – wędrownych żebraków, Dziadów – polskich trubadurów.
Nieczęste są nagrania śpiewu muzykantów – od bębna czy basów. Skrzypkowie raczej nie śpiewali, koncentrując się na grze, ale mieli swoje sztuczki i kiedy chcieli zaśpiewać, to robili fermatę na jednym wysokim dźwięku i śpiewali.
Andrzej Bieńkowski

 
12. 3XGACE. Mistrzowie/Uczniowie


©Muzyka Odnaleziona, Warszawa 2012
ISBN 978-83-931550-4-0
Książka z dwiema płytami CD
Płyty są bezpłatnym dodatkiem do książki
Teksty: Andrzej Bieńkowski, Janusz Prusinowski, Maciej Żurek
Opracowanie płyt: Andrzej Bieńkowski, Janusz Prusinowski
Fotografie z Archiwum Muzyki Wiejskiej fundacji Muzyka Odnaleziona, Andrzeja Bieńkowskiego i Piotra Baczewskiego
Nagrania Andrzeja Bieńkowskiego, Janusza Prusinowskiego, archiwum Domu Tańca, Macieja Żurka
Mastering Janusz Prusinowski
Projekt graficzny serii i opracowanie graficzne Grażka Lange
Redakcja Irena Janowska, Małgorzata Bieńkowska
Druk Graffiti BC
60 stron, fotografie, opisy zdjęć, oprawa introligatorska, okładka twarda
2 płyty CD: 1-Mistrzowie, 20 utworów, 2-Uczniowie, 21 utworów

3xGACE to książka ze zdjęciami i dwie płyty CD o jednej z najświetniejszych kapel rodzinnych z Radomskiego – kapeli Gaców – oraz o ich młodych uczniach. Założycielem kapeli w końcu lat 1940. był Piotr Gaca, grali też: Jan, Władysław, Stanisław i Stefan – wszyscy Gace! Nagrania Gaców są na pierwszej płycie.
Wyjątkowość Gaców to nie tylko znakomita muzyka. Równie ważne jest to, że wychowali wielu uczniów. Dziś stanowią oni czołówkę skrzypków grających wiejską muzykę: Janusz Prusinowski, Maciej Żurek, Ewa Grochowska, Mateusz Niwiński, Katarzyna Zedel, Marcin Drabik i wielu innych.
To oni w przyszłości będą decydować o kształcie muzyki wiejskiej. Ich nagrania znajdują się na drugiej płycie.

Andrzej Bieńkowski

***
 

Ostatni wiejscy muzykanci

Nowe wydanie książki „Ostatni wiejscy muzykanci” Andrzeja Bieńkowskiego. dystrybucja: www.muzykaodnaleziona.com

Muzyka Odnaleziona
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Narodowe Centrum Kultury

Warszawa, listopad 2012
ISBN 978-83-931550-3-3
Wydanie drugie, zmienione
Okładka twarda
20 X 25, 5 cm
304 strony
Wydanie albumowe, ponad 300 fotografii, DVD (filmowe materiały archiwalne z badań etnograficznych autora)

 

Temperament reportażysty, cierpliwość badacza i pasja artysty złożyły się na wielowątkową opowieść o polskiej wsi XX wieku. Andrzej Bieńkowski dociera do zapomnianej, ekspresyjnej muzyki i grających ją wiejskich muzykantów. To ciekawie napisana, pełna anegdot opowieść o ostatniej generacji tych muzyków, ich obyczajach, emocjach, tajemnicach. Wiedza, jakiej dostarcza – tyleż adeptowi etnografii, co miłośnikowi muzyki – jest unikatowa, tego „nie uczą w szkole”, a tym bardziej w mediach, pełnych wyświechtanych stereotypów. Największą część książki stanowią jednak zdjęcia, kreślone malarskim talentem autora, w których odbija się pełne paradoksów, dzisiejsze życie pozagrobowe muzyki tradycyjnej: bieda, starość i opuszczenie miesza się tu z uznaniem i dumą, a trzeźwe, praktyczne chłopskie spojrzenie z zabobonami, aberracjami i uczuciowością. Do książki dołączona płyta DVD z fragmentami filmów archiwalnych autora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

http://www.mkidn.gov.pl/media/_img/content/mkidn_01_cmyk.jpg

 

 

***

 

Andrzej Bieńkowski (ur. 1946) malarz, etnograf, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W trakcie swoich wypraw na wieś zgromadził imponujące prywatne archiwum etnograficzne, zawierające tysiące nagrań audio, wideo oraz zdjęć z Polski, Ukrainy i Białorusi. Autor filmów-dokumentów o muzyce wiejskiej.

Autor książek „Ostatni wiejscy muzykanci – ludzie, obyczaje, muzyka” (Prószyński i S-ka, 2001, wydanie I), „Sprzedana muzyka” (Czarne, 2007),„1000 kilometrów muzyki”. Warszawa – Kijów (Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, 2009), za którą autor otrzymał w 2010 roku Nagrodę miesięcznika „Nowe Książki”, oraz publikacji w serii „Muzyka Odnaleziona” (Muzyka Odnaleziona, od 2007).

Laureat nagrody im. Oskara Kolberga w 1995 roku i Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w 2008.


Witryna tworzona i redagowana jest przez zespół Fundacji Wspomagania Wsi